In lockdown succesvol ondernemen

 

BBC-digitalisering (1)Van het ene op het andere moment zat ons land in een lockdown. Heel kort was er paniek. Slimme ondernemers zetten al snel alles op alles om ook in de nieuwe werkelijkheid omzet te realiseren. Rembrandt Kuijpers van TCOG vertelt waarom het juist in tijden van lockdown belangrijk is voor retailers om na te denken over hun channel- en e-commercestrategie en verduidelijkt zijn verhaal met een praktijkvoorbeeld.

 

Covid-19 raakt ons allemaal. In de ene sector vallen hardere klappen dan in de andere, maar overall gezien zullen we ons moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit, stelt Kuijpers terecht. “Dat is ons als organisatie aardig gelukt. We waren al gewend aan het werken op afstand. Onze business is immers gericht op het leveren van diensten en het maakt in die zin niet uit vanuit welke locatie deze dienst geleverd wordt. Daarnaast merken we dat onze webinars zeer goed bezocht worden. Ook introduceren we heel binnenkort een uitgebreid aanbod aan trainingen via onze TCOG Academy. Om juist nu up-to-date te blijven en kennis bij te blijven schaven. Klanten zijn dus echt wel bezig hun tijd nuttig te besteden en komen met creatieve oplossingen om de voortgang van hun bedrijf te waarborgen.”

 

Een winkel in coronatijd

The baby’s corner, een baby- en kinderkledingwinkel met een fysiek vestiging, zag zich omwille van de coronamaatregelen genoodzaakt de deuren te sluiten. In plaats van bij de pakken neer te blijven zitten, werd de focus razendsnel verlegd op de andere twee verkoopkanalen: de webshop en een geboortelijsttool (een cadeaulijst voor schenkers). “We maken al anderhalf jaar een flinke groei door, maar nu ging één van die verkoopkanalen dicht,” zegt oprichtster Sonia Pypaert. “De fysieke winkel mag dan gesloten zijn, door de webshop en de net afgeronde implementatie van onze digitale geboortelijsttool van TCOG kunnen we meer dan ooit inspelen op de vraag van onze klant. Het eerste wat we hebben opgepakt is de communicatie naar de klant toe. We wilden hen laten zien dat achter de schermen het team van the baby’s corner druk in de weer blijft voor de geboortelijsten en webshopbestellingen. Dit doen we bijvoorbeeld door een videodagboek bij te houden van ‘een winkel in coronatijd’, waar elk teamlid aan bod komt. Heeft de consument vragen, dan is er ook de mogelijkheid om met een medewerker te videochatten. We krijgen ongelooflijk veel lieve reacties en dat geeft ons weer een boost.”

 

Kansen spreiden

Het door TCOG geïmplementeerde ERP systeem bij the baby’s corner – Microsoft Dynamics 365 – houdt klantentransacties en data bij over hun consumenten. “In 2015 hebben we samen met TCOG de digitale transformatie ingezet en nu zijn we een ware omnichannelspeler geworden in de Benelux,” zegt Pypaert. “Eind 2019 hebben we de gedigitaliseerde geboortelijsttool geïmplementeerd, een volledige make-over van onze geboortelijsten, met een door TCOG op maat gemaakte module met webshopfeatures. De ouder heeft nu de mogelijkheid om zijn geboortelijst van A tot Z vorm te geven, zonder de winkel fysiek te hoeven bezoeken. Als ik er nu op terugkijk is dit een visionaire aanpak geweest.” Kuijpers vult aan: “Het voorbeeld van the baby’s corner toont aan dat het belangrijk is voor retailers een duidelijke strategie te ontwikkelen rond verschillende verkoopkanalen oftewel kansen te spreiden, zeker nu we de fysieke winkel in deze tijden als zwakke schakel mogen beschouwen. Kijk daarbij niet alleen naar het eigen e-commercekanaal maar zoek verbreding, bijvoorbeeld door je aanbod te ontsluiten op verschillende marketplaces.”

 

Digitale transformatie

De digitale transformatie wordt door Covid-19 behoorlijk gestimuleerd, stelt Kuijpers. “Retailers, wholesalers en brand owners zonder eigen webshop lopen nu achter de feiten aan. Geen omzet is niet lang vol te houden. Maar waar moet je op inzetten? Opnieuw, probeer kansen te spreiden. Onderzoek op welke marketplaces jouw doelgroep zich bevindt en tuig bovendien een eigen webshop op. Shopware en Shopify lenen zich goed voor fashion retailers met volop visualisatiemogelijkheden. De platformen zijn gebruiksvriendelijk, niet zo duur en je bent relatief snel online. Retailers die al wat langere tijd online actief zijn, kunnen nu het moment aangrijpen om optimalisaties door te voeren. Blijf investeren in SEO en SEA. Juist nu.

 

Gebruik de crisis om sterker uit de strijd te komen, zodat je straks na de crisis ook nog in beeld bent bij jouw doelgroep. En zoals gezegd, ontsluit je producten op de juiste marketplaces. Amazon heeft dit jaar voet aan wal gezet in Nederland met een volledige webshop, maar ook marketplaces zoals Bol.com, Zalando en About You vieren hoogtij. We merken dat veel van onze klanten door gebruik te maken van deze platformen opeens afzetgebieden aanboren waarvan ze voorheen geen weet hadden. Wij als leverancier hebben hier de laatste maanden veel tijd en energie in gestoken om onze klanten via integraties snel te kunnen onboarden op een groot aantal platformen. We faciliteren de techniek en ontsluiten de data.”

 

Gebruik de periode van lockdown om je digitale strategie te ontwikkelen en te finetunen, resumeert Kuijpers. “Wie wil je bedienen, via welke kanalen en met welke producten? Het is niet een kwestie van alleen een webshop bouwen. Een goede achterliggende strategie is cruciaal. Begin klein, denk na over wat je nodig hebt om succesvol te ondernemen, zodat je ook ten tijde van crises omzet kunt realiseren.”

 

Bron: OnlineRetailer

Meer nieuws

Onze socials

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends van IT oplossingen?